6 tips voor het organiseren van een perfecte productlancering – deel 3

Een product lanceren, hoe doe je dat? Of je productlancering slaagt of niet, hangt af van een heleboel factoren en dat gaat niet alleen om het productlanceringsevenement zélf. Met onze tips – verdeeld in een vierluik artikelen – word je productlancering gegarandeerd een groot succes! 

De tweede fase, launch, is het moment van lancering en dat mensen het product kunnen kopen. Je bezoekers hebben je product en je verhaal leren kennen en zijn dus al ver in hun klantreis. De lancering zorgt ervoor dat je omzet een grote (tijdelijke) piek doormaakt. Onderstaande tips zullen bijdragen aan het creëren van deze piek en zorgt ervoor dat je zo veel mogelijk uit het moment van lanceren kunt halen.  

Pak je productlancering groots aan 

Het officiële productlanceringsevent is een bijzondere gelegenheid. Het is het eerste moment dat de markt jouw product kan zien en er kennis mee kan maken. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken, maar onthoud één ding: ga voor de WOW-factor. Maak impact en laat een onvergetelijke indruk achter met een origineel en groot evenement. Zorg dat aanwezigen jouw product kunnen proberen en geef ze een echte ervaring mee. Kiezen wie je uitnodigt en waar je je productlancering houdt is een grote klus. In een eerdere blog zijn we daar al even op ingegaan. Zorg er in ieder geval voor dat je goed met je genodigden communiceert over tijden, programma en andere relevante informatie.  

Denk na over een passende locatie 

De locatie van je productlancering is de basis van je lancering. Zorg dat de locatie aansluit op jouw product en doelgroep. Kijk daarbij goed naar de bereikbaarheid: waar komen je genodigden vandaan? Zorg dat je een centrale locatie kiest die goed bereikbaar is met de auto of het ov, zodat alle genodigden gemakkelijk kunnen komen. 

Kies voor passende catering

Liefde gaat nou eenmaal door de maag en daarom is juist de catering zo belangrijk. Wanneer jouw genodigden een goed gevulde maag hebben, zullen zij ook vrolijker en positiever naar het nieuwe product kijken. De WOW-factor wordt nog even extra benadrukt wanneer de catering aansluit bij jouw product.  Denk bijvoorbeeld aan petit fours met het logo of drankjes in bijpassende kleuren, wees creatief!  

Leg je productlancering vast 

Als je je productlancering tóch groots aanpakt, is het mooi meegenomen om hier mooie beelden van te schieten. Je kunt de beelden later opnieuw delen op je kanalen, interviews gebruiken in een artikel, foto’s als promotiebeeld. Alles wat je vastlegt kan bruikbare content voor later zijn. Overleg met jouw eventfotograaf, zodat de juiste zaken worden vastgelegd.  

Blijf communiceren

Gaat het event net even anders dan dat je had verwacht? Communiceer dit dan ook direct met jouw vaste contactpersoon zodat er samen kan worden gekeken naar een oplossing. Voor bijna alles bestaat een oplossing en dit zal je een hoop stress schelen!  

Zorg dat klanten je product meteen kunnen kopen 

Voorafgaand aan de productlancering heb je allerlei technische zaken voorbereid om zo snel mogelijk je product te kunnen verkopen. Vergeet niet dat je dit niet alleen moet voorbereiden, maar tijdens je productlancering live moet zetten. Alleen dan kunnen de mensen die enthousiast zijn geworden daadwerkelijk je product kopen.  

Je hebt al een heleboel tips gekregen voor je productlancering die je in de launchfase van de productlancering kunt (en moet) toepassen. Algemene tips voor een productlancering of tips voor andere fases van een productlancering lees je in de andere artikelen.