9 tips voor het organiseren van een perfecte productlancering – Deel 4

9 tips voor het organiseren van een perfecte productlancering – Deel 4

Een product lanceren, hoe doe je dat? Of je productlancering slaagt of niet, hangt af van een heleboel factoren en dat gaat niet alleen om het productlanceringsevenement zélf. Met onze tips – verdeeld in een vierluik artikelen – word je productlancering gegarandeerd een groot succes! 

De post-launchfase is de fase ná je productlancering totdat het aanbod van je product sluit. Deze fase wordt als zeer belangrijk gezien, omdat je hier alle ‘twijfelaars’ kunt gaan overtuigen van je product. Onderstaande tips zorgen ervoor dat de omzetpiek van de productlancering langer aanhoudt en hoger blijft.  

 

Blijf prikkels geven 

Je hebt net een groot productlanceringsevent georganiseerd en de berichten waren lovend. Nu moet je zorgen dat je je (potentiële) doelgroep warm houdt. Blijf ook na de lancering publiceren over recensies, details, content van je productlancering en eventuele ontwikkelingen. Het is ook belangrijk om daarbij je opgebouwde netwerk frequent te mailen en dit vol te houden tot het allerlaatste moment. Je doelgroep blijft op deze manier goed op de hoogte van je product. 

 

Lever de beste klantenservice 

Je product kan nog zo goed zijn (en dat is natuurlijk ook het allerbelangrijkste), maar een slechte klantenservice kan het imago van je product snel onderuithalen. Zorg dus dat je goed bereikbaar bent, dat klantenservice medewerkers antwoord kunnen geven op vragen en dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen. De klagende klant is misschien vervelend, maar levert je wel een bron aan informatie op. Denk bij de klantenservice aan verschillende soorten kanalen waar jouw klanten je op kunnen bereiken. Verlies de telefoon daarbij niet uit het oog in deze online wereld. Hoewel steeds meer zich online afspeelt, geven veel mensen toch nog voorkeur aan telefonisch contact bij een klacht.  

 

Reageer altijd 

Deze tip hoort eigenlijk bij het hebben van de beste klantenservice. Ook als je negatieve reacties krijgt op bijvoorbeeld social media, is het erg belangrijk om van je te laten horen. Houd je social media in de gaten, zodat je kunt reageren als dat nodig is. En focus niet alleen op het negatieve: ook het reageren op positieve berichten genereert extra betrokkenheid bij je volgers.  

 

FAQ voor alle vragen 

Kom jij vaak dezelfde vragen tegen over je product? Maak een pagina op je website die alle veelgestelde vragen beantwoordt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je klant sneller geholpen is, je bespaart zelf ook nog eens heel veel tijd! 

 

Zorg dat je gezien blijft worden 

Laat zien dat je er nog bent, online en ook zeker fysiek. Dit kan door bijvoorbeeld content te delen op social media of je website, maar je kunt ook beurzen of netwerkbijeenkomsten bezoeken om je nieuwe product te tonen aan mogelijk geïnteresseerden. 

 

Gebruik communities 

Een community is een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke kenmerken bij elkaar komen. Zij helpen elkaar in het verwezenlijken van doelen en activiteiten door middel van het delen van informatie en ideeën. Gebruik hiervoor kanalen zoals LinkedIn of Instagram om potentiële klanten te bereiken.  

 

Gissen is missen 

Hoeveel producten worden verkocht? Wat vinden de mensen van het product? Je kunt heel veel zelf invullen, maar je weet pas echt iets als je deze informatie meet en analyseert. Hoe meer informatie je hebt, hoe beter dit bijdraagt aan het uiteindelijke resultaat. Manieren om ervaringen te meten kan door middel van het nabellen van klanten die nèt bij jou besteld hebben, het houden van een enquête bij je netwerk of het aanschaffen van een software om het aantal bestellingen en dergelijke bij te houden. 

 

Houd contact met je klanten 

Heb je vaste klanten die vaker bij je terugkomen om iets te bestellen? Deze klant is goud waard! Vergeet daarom niet om deze klant af en toe iets te sturen, te bellen of te schrijven. Een bestaande klant kost immers minder dan het aantrekken van een nieuwe klant.  

 

Stilstand is achteruitgang 

We maken niet graag fouten en denken het liefst over elke stap 23 keer na. Het is goed om kritisch te zijn en niet zomaar wat te doen, maar als dat resulteert in helemaal niets doen moet er wat gebeuren. Het maken van fouten kost uiteindelijk minder dan helemaal niets ondernemen. 

 

Aan het begin van dit vierluik artikelen werd je al gewaarschuwd dat je bij een productlancering vooral niet te veel moet verwachten. Het kan dan nog steeds voorkomen dat je lancering tegenvalt. Heel erg balen natuurlijk, maar sta hier niet te lang bij stil. Het gebeurt soms dat een productlancering niet het vooraf gestelde doel behaalt, maar blijf proberen! Je kunt op heel veel andere manieren alsnog je product onder de aandacht brengen, als je maar niet opgeeft.