14 tips voor het organiseren van een perfecte productlancering – Deel 2

14 tips voor het organiseren van een perfecte productlancering – Deel 2

Een product lanceren, hoe doe je dat? Of je productlancering slaagt of niet, hangt af van een heleboel factoren en dat gaat niet alleen om het productlanceringsevenement zélf. Met onze tips – verdeeld in een vierluik artikelen – word je productlancering gegarandeerd een groot succes! 

De pre-launch is de marketing totdat mensen het product daadwerkelijk kunnen aanschaffen. Door veel ondernemers wordt deze stap vaak overgeslagen of te gehaast uitgevoerd, terwijl je juist in deze fase een goede basis kunt leggen voor het moment van de productlancering. Je bouwt in deze fase spanning op en wekt de interesse bij je potentiële klanten. 

 

Plan je lancering 

Een productlancering valt of staat bij een goede, realistische planning. Welke deadlines zijn er en welke activiteiten moet je uitvoeren om het gewenste resultaat te behalen? Zet het voor jezelf op een rijtje en bepaal de volgorde van uitvoering. Zorg ervoor dat je je productlanceringsevenement plant aan de hand van een vooraf gemaakt planning, zodat je alle doelen binnen de gestelde tijd kunt behalen. 

 

Begin op tijd 

Het komt vaak voor dat productlancering gepland wordt zonder na te denken over stappen die eigenlijk genomen moeten worden. Wat daarop volgt is in één keer een overload aan informatie die er nog snel even doorgedrukt wordt. De lancering heeft daardoor niet het gewenste effect. Niet doen dus! Begin ongeveer acht weken van tevoren met het delen van kleine stukjes informatie over je nieuwe product of dienst en start al een halfjaar tot twee maanden van tevoren met pre-prelanceren: nadenken over wat je doel is en hoe je dat wilt aanpakken. 

 

Prikkel je doelgroep 

Een bericht online gezet! Heel goed, maar dat is pas het begin. Het is belangrijk om nu vol te houden en te blijven publiceren over weetjes, ontwikkelingen, recensies en relevante details. Laat ze weten dat er iets aan komt en bereid ze voor op je komst. Op die manier houd je je doelgroep betrokken tijdens deze fase van de productlancering en zullen ze niet al vóór de lancering afhaken. 

 

Benader de pers 

Geef voorafgaand aan je productlancering al kleine details weg en zorg dat de pers speculeert over jouw innovatie.  De pers bereik je door persberichten te versturen naar verschillende media die voor jou potentieel en interessant zijn. Onderzoek goed welke journalisten voor jou relevant zijn en als eerste jouw informatie mogen ontvangen. Liever een handjevol journalisten met een groot bereik, dan heel veel journalisten die minder opleveren. Het belangrijkste bij een persbericht is dat deze oprolbaar is: de meest relevante informatie staat bovenaan, daarna komen de details. Alleen als de informatie écht interessant is voor het publiek van het medium bestaat de kans dat de pers het bericht publiceert. Je kunt het jezelf eventueel gemakkelijk maken door een perskit samen te stellen die altijd relevante en actuele informatie voor de pers bevat.  

 

Gebruik een lokaal netwerk 

Mensen kopen steeds vaker en steeds liever lokaal, dus het is erg belangrijk om lokale bedrijven in te schakelen om mee samen te werken. Combineer bijvoorbeeld jouw product met een complementair product van de plaatselijke super. Win-win als je ook de lokale pers meekrijgt in dit verhaal: dit zorgt ervoor dat je product meteen wordt gepromoot bij de juist doelgroep.   

 

Bouw aan een netwerk voor je deze nodig hebt 

Begin zo snel mogelijk met het opbouwen van een netwerk! Dit kan bijvoorbeeld met een e-maillijst. Hoe meer mensen je al kunt bereiken vóór de productlancering, hoe beter. Zorg dat je je netwerk constant ververst, bijhoudt en uitbreidt, maar wacht niet met lanceren als het uitbouwen van je netwerk niet snel genoeg gaat. Uiteindelijk kun je er met verschillende media voor zorgen dat je alsnog een uitgebreide e-maillijst krijgt.  

 

Breng influencers in aanraking met je product 

Tegenwoordig worden invloedrijke personen steeds vaker ingezet om een product te promoten. Denk aan bloggers, Instagrammers, recensenten of andere bekende personen en motiveer hen om jouw product te gebruiken en erover te schrijven. Hoe je dat doet? Heel simpel! Stuur je nieuwe product gratis op en vraag of zij in ruil promotie willen maken voor je product. Dit kan in de vorm van een artikel, video of iets anders. Gebruikers worden gezien als ambassadeurs en creëren op deze manier een groter bereik voor je product. 

 

Schakel je testers op tijd in 

Een keuze gemaakt uit (invloedrijke) personen die je jouw product laat testen? Begin al een week of 10 voor de lancering met testen. Uiteraard heb je het zelf al getest, maar nu laat je ook mensen uit de markt jouw product testen. Geef testers en influencers genoeg tijd om te testen, zodat ze ook de kans hebben om je product onder de aandacht te brengen met een blog of video.  

 

Doe grondig doelgroeponderzoek 

Wie wil je bereiken met je product en wie heeft vraag naar jouw product? Door hier een goede, uitgebreide analyse van te doen, leer je je doelgroep kennen. Dit is heel belangrijk om in te spelen op het te verwachten gedrag van je doelgroep. Bij onderzoek naar je doelgroep moet je vooral veel en goed luisteren. 

 

Bied de oplossing 

Wanneer de doelgroep vraag heeft naar iets, is er vaak een probleem of behoefte die vervuld moet worden. Zorg dat jij en je product de oplossing zijn voor je doelgroep. Herken het probleem en durf hier ook over te schrijven, anders is de kans aanwezig dat de consument zich niet begrepen voelt.  

 

Profileer je als expert in je vak 

Je hoeft natuurlijk niet dé expert te zijn in je vakgebied, maar je kunt wel laten zien dat je bereid bent om dat te worden. Je laat dit onder andere zien door relevante en waardevolle informatie omtrent jouw vakgebied te delen, waarin je je eigen expertise laat zien. 

 

Zorg voor een op zichzelf staand merk 

Elk merk begint met een verhaal. Het merkverhaal is onmisbaar voor een sterk merk. Waarom bestaat het product? Waarom draagt jouw product bij aan het leven van je consument? Weet waarom, hoe en wat je doet en zorg dat het een boeiend, logisch verhaal is. Het helpt om je boodschap af te stemmen op je doelgroep en dat het aanzet tot actie. Laat daarbij het verhaal voor zichzelf spreken. BONUS: doe een merkbelofte met jouw product en zorg dat je deze ook nakomt. Dit genereert vertrouwen in je product. 

 

Optimaliseer webteksten 

SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie speelt een steeds grotere rol in het verkoopproces van (nieuwe) producten. Als producent wil je dat je product voor de klant zo goed mogelijk vindbaar is op bijvoorbeeld Google. Je kunt daarvoor een advertentiecampagne opstarten waarbij je betaalt voor een hogere plek in Google (SEA), maar je kunt ook organisch beter vindbaar worden met behulp van je online teksten. Wanneer je een goede combinatie van woorden gebruikt waar consumenten op zoeken kom je hoger in hun zoekopdrachten. Kijk wel uit dat je niet doorslaat: uiteindelijk schrijf je je teksten voor mensen, dus zorg dat ze goed leesbaar blijven. 

 

Bereid de aankoopfase voor 

In de laatste fase voor je productlancering bereid je zaken als autoresponders en betalingen in je webshop voor. Met verschillende programma’s kun je het hele proces van aankopen automatiseren, kijk wat voor jou en jouw product het beste werkt. Zet alles klaar, zodat je na je productlancering meteen kunt gaan verkopen! 

Je hebt al een heleboel tips gekregen voor je productlancering die je in de pre-launchfase van de productlancering kunt (en moet) toepassen. Algemene tips voor een productlancering of tips voor andere fases van een productlancering lees je in de andere artikelen.